I stedet trenger du noe mye mer subtilt. Du trenger en strategi som overbeviser kundene dine om din verdi og som bygger din autoritet på nettet. Kort fortalt så trenger du en blogg for B2B-markedsføringen din.
En høyt trafikkert bedriftsblogg er en av de beste tingene din bedrift kan få i sitt arsenal. Som en markedsføringskanal er en blogg noe som er helt under din kontroll. I motsetning til PPC-annonsering som er utsatt for stadige prisendringer, og SEO som er underlagt algoritmeendringer, kan en interessant og engasjerende blogg virkelig gjøre susen.
Når du har en B2B-markedsføringsblogg så har du i praksis din egen nettavis, hvor du kan annonsere, få nye leads/kundeemner, bygge e-postlister og så videre. Du kan også bruke bloggen til å promotere dine nye tjenester og løsninger. Det handler om å skape innholdsmarkedsløsninger som distribuerer interessant og nyttig informasjon til din målgruppe.
Hvis du viser kundene dine hvilken verdi du har gjennom interessant innhold på din blogg så vil du utvikle tillit, og på sikt skape mer lojale kunder som er villig til å gjøre forretninger med deg. Så hvordan kan du implementere blogging i B2B-markedsføringsstrategien din, med eller uten et B2B-markedsføringsbyrå? Og hvorfor er det så effektivt?
La oss begynne med å ta opp meningen bak en B2B markedsføringsstrategi.
Enkelt sagt er en B2B-markedsføringsløsning en av de grunnleggende ingrediensene som kreves for å ha suksess i dagens globale marked. Hvis du ønsker å komme helskinnet frem et sted så trenger du en plan, et veikart, som tar deg fra punkt A til punkt B.
I motsetning til en standard Google Maps-løsning så er ikke B2B-markedsføringsstrategier en såkalt «one-size-fits-all» løsning. Markedsføringstaktikker og planer som er effektive for ett selskap trenger ikke nødvendigvis å være riktige, eller gode, for et annet selskap.
Som alt annet rundt merkevaren din må B2B-markedsføringsstrategien skreddersys til de unike målene i organisasjonen din, samt behovene til selskapene som utgjør dine kunder. Her er noen av elementene du må tenke på:
Blogging handler om å formidle din bedrift sin personlighet og budskap til verden rundt seg. Det er vanskelig å formidle et budskap effektivt til andre hvis du ikke forstår det fullt ut selv. Det betyr at for mange bedrifter så er det første trinnet i markedsføringsstrategien å avklare hvilke budskap som er viktige basert på bedriftens forretningsplan, kundens behov og dine prioriteringer.
Å kun kopiere dine konkurrenters markedsaktiviter og løsninger holder rett og slett ikke. Det er imidlertid viktig å utføre en konkurrentanalyse for å kunne forstå hvilke markedsføringsstrategier som treffer hvem i din bransje. Ved å lære av de mest effektive tiltakene i ditt område av markedet kan du dramatisk forbedre effekten av din B2B-markedsføring.
Mange B2B-selskaper benytter seg av en rekke digitale taktikker, som for eksempel egne bedriftsnettsider, PPC-kampanjer og mer. For å oppnå en digital fordel må B2B-selskaper bevege seg fra en silotenkning til en strategisk og sammenkoblet tilnærming. Med andre ord så bør alle dine digitale strategier knyttes sammen - fra B2B-bloggen, til dine betalte annonsekampanjer og aktiviteter på sosiale medier.
Konstant forbedring er avgjørende for enhver B2B-markedsføringsstrategi. Analyse og måling gir deg innsikt i effekten av dine markedstiltak, og kan synliggjøre eventuelle hull i tiltakene dine slik at du kan gjøre endringer og dermed skape positive resultat for bedriften din.
Du lurer kanskje på hva blogging har å gjøre med alt dette B2B markedsføringsstrategi-pratet. I hovedsak er blogging en av de enkleste og mest effektive måtene å fange oppmerksomheten til målgruppen på. Bedrifter som lager og publiserer 15 blogginnlegg i måneden generer i snitt 1 200 nye kundeemner/leads per måned. I tillegg så øker en B2B-blogg trafikken til ditt nettsted med 55% i snitt.
Undersøkelser viser at blogging øker antallet innkommende lenker med 97%, noe som øker din SEO og gir deg store rangeringsfaktorer på nettet. I tillegg til dette er en blogg den perfekte plattformen for deg å vise dine bedriftskunder at du har noe spesielt å tilby dem.
Bli en tankeleder. Vis kundene dine at du er involvert i din bransje. Del din ekspertise og posisjoner deg selv som en pålitelig ressurs. En blogg gir deg en perfekt plattform for å skape et interaktivt forhold til kunder, der du kan vise din kompetanse, svare på spørsmål og utvikle forbindelser.
Lære mer om målgruppen din. Ved å analysere bloggen din så kan du finne ut av hva din målgruppe og dine kunder er mest interessert i. Du kan spore viktige parametre som antall side-besøk, tid på siden, delinger i sosiale medier og hvor mange som klikker seg videre. Bruk Google Analytics, sammen med andre verktøy, for å få så mange opplysninger som du kan.
Øk konverteringsratene. Det å konvertere leads/kundeenmer til betalende kunder er noe enhver bedrift ønsker å oppnå. En blogg kan hjelpe deg med å gi kundene svar på spørsmål de måtte ha som kan hindre dem fra å bevege seg nedover i kjøpstrakten. Med en blogg så kan du hjelpe til med å fjerne mye av frykten, vise din ekspertise, og overbevise leseren om at du er verdt deres penger.
Utvikle deg. Å holde seg foran konkurrentene er avgjørende for å holde kundene dine lojale. Det å ha en B2B-blogg kan «tvinge/hjelpe» deg til å holde deg foran konkurrentene i din bransje ved at du blir mer oppmerksom på de siste nyhetene og trendene som foregår.
En blogg er en god investering for enhver bedrift. Som en kostnadseffektiv markedsføringsstrategi kan den hjelpe deg med å opprette en langvarig tilstedeværelse på nettet som appellerer til din målgruppe.
Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat. Ring +47 919 02 201, eller send en mail til kontakt@brassmedia.no så kan vi se mer på hvilke muligheter dere har for å skape resultater gjennom blogging.