Konverteringsoptimalisering (CRO), få fler kunder uten å øke trafikken

Optimaliser din nettside for økte resultater og fortjeneste

Konverterings- optimalisering, få fler kunder uten å øke trafikken

Optimaliser din nettside for økte resultater og fortjeneste

Konverteringsoptimalisering (CRO) handler om å øke dine resultater og fortjeneste

Konverterings- optimalisering (CRO) handler om å øke dine resultater og fortjeneste

Uansett hvor fin vi synes en nettside eller nettbutikk er så hjelper det oss veldig lite hvis den ikke “konverterer” de besøkende på siden om til betalende kunder.
Det er her CRO, eller konverteringsoptimalisering, kommer inn i bildet.
(Hvis du lurer på hva CRO står for så er det en engelsk forkortelse for Conversion Rate Optimization, noe som kan oversettes til Konverteringsrateoptimalisering, men vi synes ordet «konverteringsoptimalisering» er komplisert nok så vi holder oss til det.)

I motsetning til søkemotoroptimalisering (SEO), hvor formålet er å bli synligere i søkemotorene, så er formålet med denne optimaliseringen (CRO) det å få flere av de besøkende på nettsiden til å gjøre en handling som er positiv for din bedrift.
Dette kan være å få flere av de besøkende i en nettbutikk til å gjennomføre et kjøp, eller å få flere til å fylle inn et skjema, kontakte bedriften, eller melde seg på bedriftens nyhetsbrev. Dette kalles å øke konverteringsraten.

Ved korrekt utført optimalisering av et nettsted vil vi kunne øke salg og fortjeneste uten at du trenger å øke mengden med besøkende som kommer til nettstedet, og siden annonsering på nett nå bare blir dyrere og dyrere så er det lett å se viktigheten av å få flest mulig av de besøkende til å konvertere.
CRO er med andre ord ofte mer kostnadseffektivt enn å bare generere mer trafikk til en nettside.

Hvordan utføres konverteringsoptimalisering?

Kort fortalt så er det en prosess som inkluderer ulike former for teknikker og verktøy.
Vi begynner alltid med å analysere siden (eller sidene) som skal optimaliseres. Her bruker vi verktøy som Google Analytics for å se på den eksisterende trafikken, nærmere hvordan de besøkende responderer og bruker nettsiden deres i dag. Hvem som konverterer, hvem som ikke konverterer, hva de besøkende klikker på og hva de ikke klikker på.

Deretter utarbeider vi en hypotese som vi så legger til grunn for å utføre forskjellige eksperimenter på nettsiden. Disse eksperimentene utfører vi i form av noe som kalles “a/b-tester” eller “variant-tester” på nettsiden.
Enkelt fortalt så er a/b-testing en test hvor vi for eksempel viser 50% av de besøkende på nettsiden én versjon av nettsiden din, og så viser de resterende 50% en ny versjon. Deretter så måler vi nøye hvordan de besøkende responderer, og på den måten kan vi med stor nøyaktighet avgjøre hvilken versjon som faktisk får fler av de besøkende til å utføre den ønskede handlingen vi er ute etter. Helt uten synsing, her er det resultatene som avgjør.

Personalisering av innhold

Personalisering av nettsider og markedsføring er også elementer som kan tilføres for å øke konverteringsratene. Dette kan være elementer som automatisk tilpasser deres nettsider avhengig av hva den besøkende har søkt etter på Google, hvor i landet de befinner seg, eller hvilken målgruppe/kundegruppe de tilhører. Her er det bare fantasien som setter grenser for hva man kan gjøre.

Undersøkelser viser at 77% av forbrukerne har valgt, anbefalt eller betalt mer for et merke som tilbyr en personlig opplevelse.

Kom i gang med optimaliseringen og øk resultatene nå

Hvis du ønsker å se om det er noen muligheter for å øke resultatene fra dine nettsider så bør du ta kontakt med oss i dag. Vi gjør en analyse av din nettside eller nettbutikk, så kan vi sammen se på hvilke muligheter som finnes for å optimalisere dine nettsider sånn at du ender opp med flere betalende kunder fra dine digitale aktiviteter.

Noen ganger kan det være enkle feil og problemer med sidene som gjør at en kunde gir opp bestillingen sin, dette er ting vi raskt kan identifisere og rette opp i.
Andre ganger kan det være ting som at det ikke er et tydelig «hva skal jeg gjøre nå» på siden – dette kaller vi for å ha tydelig definert «Call to Action». Når man snakker om salg så er de fleste selgerne enige om at «du får ikke salget hvis du ikke ber om kontrakten», og det samme gjelder på internett.
Gjennom analyser så identifiserer vi hvilke sider og elementer det er vi må jobbe med for å få flere av de besøkende til å gjøre den handlingen vi ønsker at de skal gjøre – for eksempel legge et produkt i handlekurven, gjennomføre en bestilling, fylle ut et kontaktskjema eller laste ned et dokument. Dette er elementer vi kan forbedre gjennom å utføre a/b-tester hvor de besøkende får se forskjellige versjoner av nettsidene deres.
På denne måten kan vi dokumentere resultatet og effekten de forskjellige versjonene i a/b-testen har, som gjør at vi til slutt vet hva det er som øker salget og resultatene fra deres nettsider. I praksis så vil de besøkende her «fortelle» deg hva det er de foretrekker på dine nettsider, så heretter slipper du å synse, tro og mene hva det er som får kundene dine til å handle. Her får du full kontroll og oversikt.

Vi i Brass Media har over 10 år erfaring med å forbedre resultater gjennom konverteringsoptimalisering – vi brenner for å øke resultater på nett. Med oss på laget kan du være trygg på at vi sammen vil øke resultatene fra dine digitale aktiviteter.

A/B-testing av nettside
  • Analyse

  • Hypotese

  • Eksperimentering og A/B Testing

  • Økt avkastning

Heatmap av nettside

Uansett hvor fin vi synes en nettside eller nettbutikk er så hjelper det oss veldig lite hvis den ikke “konverterer” de besøkende på siden om til betalende kunder.
Det er her CRO, eller konverteringsoptimalisering, kommer inn i bildet.
(Hvis du lurer på hva CRO står for så er det en engelsk forkortelse for Conversion Rate Optimization, noe som kan oversettes til Konverteringsrateoptimalisering, men vi synes ordet «konverteringsoptimalisering» er komplisert nok så vi holder oss til det.)

A/B-testing av nettside

I motsetning til søkemotoroptimalisering (SEO), hvor formålet er å bli synligere i søkemotorene, så er formålet med denne optimaliseringen (CRO) det å få flere av de besøkende på nettsiden til å gjøre en handling som er positiv for din bedrift.
Dette kan være å få flere av de besøkende i en nettbutikk til å gjennomføre et kjøp, eller å få flere til å fylle inn et skjema, kontakte bedriften, eller melde seg på bedriftens nyhetsbrev. Dette kalles å øke konverteringsraten.

Ved korrekt utført optimalisering av et nettsted vil vi kunne øke salg og fortjeneste uten at du trenger å øke mengden med besøkende som kommer til nettstedet, og siden annonsering på nett nå bare blir dyrere og dyrere så er det lett å se viktigheten av å få flest mulig av de besøkende til å konvertere.
CRO er med andre ord ofte mer kostnadseffektivt enn å bare generere mer trafikk til en nettside.

Hvordan utføres konverteringsoptimalisering?

Kort fortalt så er det en prosess som inkluderer ulike former for teknikker og verktøy.
Vi begynner alltid med å analysere siden (eller sidene) som skal optimaliseres. Her bruker vi verktøy som Google Analytics for å se på den eksisterende trafikken, nærmere hvordan de besøkende responderer og bruker nettsiden deres i dag. Hvem som konverterer, hvem som ikke konverterer, hva de besøkende klikker på og hva de ikke klikker på.

Deretter utarbeider vi en hypotese som vi så legger til grunn for å utføre forskjellige eksperimenter på nettsiden. Disse eksperimentene utfører vi i form av noe som kalles “a/b-tester” eller “variant-tester” på nettsiden.
Enkelt fortalt så er a/b-testing en test hvor vi for eksempel viser 50% av de besøkende på nettsiden én versjon av nettsiden din, og så viser de resterende 50% en ny versjon. Deretter så måler vi nøye hvordan de besøkende responderer, og på den måten kan vi med stor nøyaktighet avgjøre hvilken versjon som faktisk får fler av de besøkende til å utføre den ønskede handlingen vi er ute etter. Helt uten synsing, her er det resultatene som avgjør.

Heatmap av nettside

Personalisering av innhold

Personalisering av nettsider og markedsføring er også elementer som kan tilføres for å øke konverteringsratene. Dette kan være elementer som automatisk tilpasser deres nettsider avhengig av hva den besøkende har søkt etter på Google, hvor i landet de befinner seg, eller hvilken målgruppe/kundegruppe de tilhører. Her er det bare fantasien som setter grenser for hva man kan gjøre.

Undersøkelser viser at 77% av forbrukerne har valgt, anbefalt eller betalt mer for et merke som tilbyr en personlig opplevelse.

Kom i gang med optimaliseringen og øk resultatene nå

Hvis du ønsker å se om det er noen muligheter for å øke resultatene fra dine nettsider så bør du ta kontakt med oss i dag. Vi gjør en analyse av din nettside eller nettbutikk, så kan vi sammen se på hvilke muligheter som finnes for å optimalisere dine nettsider sånn at du ender opp med flere betalende kunder fra dine digitale aktiviteter.

Noen ganger kan det være enkle feil og problemer med sidene som gjør at en kunde gir opp bestillingen sin, dette er ting vi raskt kan identifisere og rette opp i.
Andre ganger kan det være ting som at det ikke er et tydelig «hva skal jeg gjøre nå» på siden – dette kaller vi for å ha tydelig definert «Call to Action». Når man snakker om salg så er de fleste selgerne enige om at «du får ikke salget hvis du ikke ber om kontrakten», og det samme gjelder på internett.
Gjennom analyser så identifiserer vi hvilke sider og elementer det er vi må jobbe med for å få flere av de besøkende til å gjøre den handlingen vi ønsker at de skal gjøre – for eksempel legge et produkt i handlekurven, gjennomføre en bestilling, fylle ut et kontaktskjema eller laste ned et dokument. Dette er elementer vi kan forbedre gjennom å utføre a/b-tester hvor de besøkende får se forskjellige versjoner av nettsidene deres.
På denne måten kan vi dokumentere resultatet og effekten de forskjellige versjonene i a/b-testen har, som gjør at vi til slutt vet hva det er som øker salget og resultatene fra deres nettsider. I praksis så vil de besøkende her «fortelle» deg hva det er de foretrekker på dine nettsider, så heretter slipper du å synse, tro og mene hva det er som får kundene dine til å handle. Her får du full kontroll og oversikt.

Vi i Brass Media har over 10 år erfaring med å forbedre resultater gjennom konverteringsoptimalisering – vi brenner for å øke resultater på nett. Med oss på laget kan du være trygg på at vi sammen vil øke resultatene fra dine digitale aktiviteter.

La oss hjelpe deg med å øke konverteringene

Brass Media AS er et digitalt byrå i Oslo spesialisert innen konverteringsoptimalisering og søkemotoroptimalisering
Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat!

Kontakt oss